5 Najważniejszych innowacji w łańcuchu dostaw w 2017 roku

Amazon Key – usługa, która umożliwia dostarczanie paczek do domu Klienta bez jego obecności.

Przy wykorzystaniu inteligentnego zamka zamontowanego w drzwiach domu klienta oraz dzięki kamerze, która nagrywa ruchy osoby dostarczającej, usługa daje klientom pewność, że ich paczki są dostarczane bezpiecznie.

Egzoszkielety – specjalne szkielety ochronne przeznaczone dla pracowników magazynu Venlo w Holandii.

Firma GEODIS, dostawca usług logistycznych (3PL), wprowadziła szkielety, które dzięki systemowi sprężynowemu, podpierają dolną część pleców magazynierom w trakcie wykonywania przez nich kompletacji lub podczas przenoszenia towarów.

Autonomiczny wózek widłowy.

W ramach projektu o nazwie ILIAD naukowcy opracowują nowe floty autonomicznych, bezpokładowych wózków widłowych, które we współpracy z ludźmi mogą bezpiecznie i wydajnie pracować na magazynie (pakowanie, układanie na paletach oraz transport towarów). Kluczowym wymogiem projektu jest zaawansowana technologia sztucznej inteligencji. Projekt jest częścią unijnego funduszu „Horyzont 2020”, który pod kierownictwem Uniwersytetu Örebro ze Szwecji zrzesza ośrodki naukowe. Konsorcjum współpracuje również z najważniejszymi partnerami przemysłowymi.

Yara Birkeland – samodzielny elektryczny statek towarów.

Firma Yara International we współpracy z firmą Kongsberg, skonstruowała statek, który będzie przewoził nawozy między trzema portami w południowej Norwegii. Jest to pierwszy autonomiczny i w pełni elektryczny statek towarowy, który może przewozić na raz aż 100 kontenerów ładunku z prędkością od 12 do 15 węzłów. Ta metoda transportu poprawi bezpieczeństwo na lokalnych drogach oraz wpłynie na redukcję emisji tlenku azotu (NOx) oraz dwutlenku węgla (CO2). Początkowo statek będzie obsadzony przez załogę, a zdalne sterowanie nim jest planowane na 2019 r.

Latające magazyny.

Walmart i Amazon od dłuższego czasu zajmują się projektowaniem latających magazynów. Walmart, jeden z największych detalistów na świecie, złożył wniosek o patent na unoszący się w powietrzu magazyn, który będzie realizował dostawy za pośrednictwem dronów, które ze statku powietrznego doprowadzą produkty wprost do domów klientów. Maszyna wzorowana na stylu "sterowca" latałaby na wysokości aż 305 metrów, zawierałaby wiele ramp załadunkowych i działała autonomicznie lub przez zdalne sterowanie. Amazon wykreował patent na podobny statek w kwietniu 2016 r.