Systemy klasy TMS istnieją już ponad 50 lat i od tego czasu digitalizują oraz umożliwiają optymalizację procesów związanych z ogólnoświatowym przepływem towarów. Rozwiązania te ulepszają działanie całego łańcucha dostaw we współpracy z innymi systemami informatycznymi.

TMS – współczesna, ogólna definicja systemu

TMS to oprogramowanie, które pozwala śledzić fizyczny przepływ towarów z punktu A do punktu B. System pozwala na planowanie przewozu, wybór przewoźnika, ustalenie ceny za przewóz, realizację przesyłki, śledzenie postępu trasy oraz rozliczenie dostawy. TMS zarządza przepływem pracy o kluczowym znaczeniu dla całego systemu rejestrowania, który generuje przychody i zarządza wydatkami w branży logistycznej. Wszystkie kluczowe strony zaangażowane w łańcuch dostaw (nadawca, przewoźnik, spedytor) dysponują systemem, który wspiera ich działania. Jednym z najważniejszych zadań systemu TMS jest optymalizacja operacji transportowych przy wykorzystaniu odpowiedniego rozwiązania do planowania i śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym. TMS zapewnia pełną widoczność, minimalizuje opóźnienia, wpływa na lepsze wykorzystanie zasobów i poprawia rentowność. Rynek systemów TMS jest duży i stale rośnie. Prognozuje się, że wielkość rynku do 2030 roku może osiągnąć nawet 45 miliardów dolarów na całym świecie.

TMS – przyszłość rozwiązania

Na rynku systemów informatycznych dla branży TSL dostrzega się szansę na zbudowanie coraz lepiej działającego oprogramowania TMS, które nie tylko będzie rozwiązywało problemy klientów, ale takiego, które będzie jeszcze lepiej im służyło. Ponadto rozwój i dojrzałość infrastruktury technologicznej dla przedsiębiorstw (chmura, SaaS) przełamuje barierę technologiczną, która zwiększa możliwości w zakresie szczegółowości śledzenia transportów oraz widoczności w czasie rzeczywistym.

 

Poniżej zestawiliśmy podstawowe i zaawansowane funkcjonalności systemów TMS, które będą odgrywać ogromną rolę w przyszłości:

  1. Optymalizacja ładunków.
  2. Identyfikacja i wybór najlepszych przewoźników i tras.
  3. Śledzenie przesyłek dzięki komunikacji z kierowcą.
  4. Łatwość w rozliczaniu, raportowaniu i analiz.
  5. Ulepszone prognozowanie, planowanie, zarządzanie i optymalizacja.
  6. Lepsze wykorzystanie dużych zbiorów danych opartych na sztucznej inteligencji i uczenie maszynowe.
  7. Głębsza integracja z innymi systemami w celu umożliwienia automatycznych zmian.